Mijn kracht als Trainer/Coach/Partner

Ik heb een heel grote oprechte interesse in mensen. As simple as that, maar een erg belangrijke rode draad in mijn leven.
Ik heb daarnaast het talent om RATIO en EMOTIE te verbinden.
Het stelt me in staat mensen in beweging te laten komen.
Dat is wat ik heerlijk vind om te doen en goed in ben.
Organisaties laten vertrekken vanuit hun WHY
Mensen laten kijken naar hun WAARDEN
En zo SAMEN verfrissende groei en dus échte resultaten boeken. Future proof én authentiek, voor minder gaan we niet.

Mijn belangrijkste waarden

  • Openheid

  • Verbinding

  • Resultaat

  • Positiviteit

  • Dankbaarheid

Mijn basis voor professionele groei

  • Mijn gezin, met mijn man en 2 dochters

  • Master in de organisatiepsychologie – KUL

  • + 20 jaar ervaring in HR / organisaties

  • Gecertifieerd coach met heel wat uren op de teller

  • Succesvolle trainingen / workshops / trajecten

  • 1000’en waardevolle gesprekken met mensen

Julie De Bruyne, Buysse & Partners

Ik kreeg de kans door An gecoacht te worden gedurende een leiderschapstraject. De coaching sessies misten hun effect niet en bezorgden me belangrijke inzichten in mezelf en mijn team. Dankzij haar grote mensenkennis en natuurlijke omgang met mensen, legt ze subtiliteiten bloot die ik zelf nooit eerder zag. Het bezorgde mij een bruikbaar kader, nuttige kapstokken en bovenal vertrouwen in mijn leiderschap. An verzorgde daarnaast ook een Lumina Spark sessie met gans ons team wat tot een nog betere verstandhouding en begrip onder collega’s leidde. An beschikt over een onmiskenbaar talent om mensen in hun kracht te zetten en te laten groeien in hun potentieel, en doet dit voortreffelijk of het nu in een één-op-één coaching sessie is of in groep.

Karine, coachee

Zeer kwaliteitsvolle en bruikbare begeleiding die me tot heel wat positieve inzichten heeft gebracht. Ervaren coach ook. Vooral heel veel positivisme. Ik heb terug plezier in mijn job. Het is een zeer persoonlijke begeleiding en het heeft me vooral heel veel inzicht in mijzelf gebracht en mijn competenties. Het heeft me heel wat ademruimte gegeven en vooral nieuwe energie om mijn job verder te doen en dit vooral te doen met veel enthousiasme. Ik kan het iedereen aanraden die momenteel vast zit in zijn job.

Dariusz Kucz, former Haribo

During my time as Haribo COO I was impressed with Human Resources approach at Haribo Benelux. In my view it was the most advanced , most engaging , development and talent HR focused Haribo local organization, which An created and was managing. She is not afraid to take risks as far as people’ development is concerned , is very proactive and open . She is very good communicator and doesn’t give up easily on her ideas. I’d recommend her to and organization and would like to work with her again.

Agnes Bosmans, former Truvo

I don’t write many recommendations but for this lady I make an exception: An is a great HR professional, an authentic leader, she connects very well to the business, she is a well educated HR generalist and never afraid to challenge and change. She is a real connector between parties. It was great having her in my team as she is a great team player and is always willing to go for the extra mile with a smile on her face.

Jos Meulenbroek, Melitta

Tijdens mijn tijd bij zowel Haribo als Melitta heb ik nauw samengewerkt met An, meer als 10 jaren. An is een hele fijne en professionele HR Manager die altijd oog heeft voor de mens achter de medewerker. Haar empathische benadering gecombineerd met een stevige professionele basis maakt haar een betrouwbare en gewaardeerde collega.
Samen hebben we onder andere gewerkt aan de integratie van de Belgische en Nederlandse afdelingen naar een Benelux-structuur, het uitbreiden van de salesafdeling, en het opzetten van leiderschapstrainingen volgens het ‘Care to Dare’-principe. Deze projecten waren niet alleen succesvol vanwege An’s vakinhoudelijke kennis, maar ook door haar menselijke aanpak en oog voor detail.
Wat ik bijzonder aan haar waardeer, is hoe zij ook de moeilijkere HR-aspecten, zoals lastige gesprekken, altijd met respect en een positieve insteek weet te voeren. Onder haar begeleiding verlieten medewerkers de organisatie vaak met een positief gevoel, wat getuigt van haar sterke leiderschap en sociale vaardigheden.
Het was een plezier om met An samen te werken, en ik kan haar van harte aanbevelen aan elke organisatie die op zoek is naar een HR-professional met zowel een hart voor de mens als het bedrijf.

Andries Verheijden, Powerhouse

An Boeckxstaens bracht tijdens ons POWERHOUSE Van Spaendonck Event op boeiende manier het belang van een groei mindset en mentaal welzijn binnen organisaties naar voren. Met haar krachtige boodschap “Weg met Calimero, ga voor Calihero” wist ze direct een snaar te raken. An’s unieke combinatie van expertise, oprechte interesse en haar vermogen om complexe onderwerpen toegankelijk te maken, maakt haar dé ideale spreker voor elk evenement dat streeft naar duurzame groei en mensgericht ondernemerschap.

Bart Belien, former Boerenbond

An begeleidde de studiedienst van Boerenbond doorheen een veranderingstraject met veel aandacht voor ons menselijk kapitaal. We bouwden verder aan ons team en onze werkorganisatie. Kregen nieuwe inzichten (of oude inzichten op een andere manier) waarmee we aan de slag kunnen.

Peggy, coachee

An is een zeer aangenaam en vriendelijk persoon. Je voelt je direct op je gemak bij haar. Ze is heel professioneel. Ik heb door haar een beter kijk gekregen, hoe ik in het leven en in mijn job sta. Ze geeft je bruikbare tips om mee aan de slag te gaan om iets te veranderen aan je ingesteldheid. Ze geeft je een beter kijk hoe je zaken moet aanpakken en de juiste tips hiervoor. Het heeft me meer zelfvertrouwen gegeven. Ze heeft me ook geholpen om me als persoon beter te voelen. Het was een heel leerrijke ervaring.

Pieter Steeno, Dokters Grasheide

An weet precies de juiste vragen te stellen en brengt inzichten naar boven die je normaal over het hoofd ziet. Het teamtraject heeft ons geholpen om als praktijk te groeien, met meer aandacht voor elkaar én onszelf.

Hét jaarlijks evaluatiegesprek – tijd voor een RESET

Januari – Februari: de spanning stijgt bij medewerkers en leidinggevenden want in de volle agenda’s moet tijd en ruimte gemaakt worden voor DE jaarlijkse evaluatiegesprekken.
Ook dit jaar liggen de verwachtingen hoog, er is immers kei hard gewerkt in heel moeilijke omstandigheden, door leidinggevenden en medewerkers.
Ben je medewerker? Dan is de kans groot dat volgende vragen door je hoofd spoken.
Hoe gaat mijn manager mij belonen? Zou er een promotie inzitten? Welke nieuwe uitdagingen zullen er zijn voor me? Zou mijn manager wel beseffen hoe erg ik me heb ingezet, of had ik dat meer moeten communiceren?
Maar ook als leidinggevende voer je vaak een innerlijke gedachtenstrijd.
Hoe kan ik de boodschap brengen zonder demotiverend te werken? Welke woorden gebruik ik best? Heb ik dit nu afgelopen jaar al wel helder genoeg toegelicht?
Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 90% van medewerkers, maar ook leidinggevenden, een negatief gevoel overhouden aan het jaarlijks evaluatiegesprek.
Tijd dus voor een RESET. In plaats van een evaluatiecyclus als een energievretende en stresserende periode te aanzien, is deze periode ook een ENORME OPPORTUNITEIT.
Ben je leidinggevende en moet je binnenkort het gesprek aangaan met je collega’s?
Dan geef ik je graag enkele concrete tips om van een evaluatiegesprek een fijn, open en constructief feedbackmoment te maken waar jullie beiden van groeien.

RESET 1
Geef Meer Feedback gedurende het jaar

Vaak merk ik dat er in organisaties slechts 2 formele momenten zijn waarop feedback gegeven wordt: tijdens het ‘mid year’ én het spannende ‘year end’ gesprek.
“Feedback is a gift”, hangt daarentegen vaak als slogan ergens op de deur van een vergaderlokaal.
Inderdaad, Feedback is ook echt een geschenk, als je het tenminste geeft op het moment dat de gebeurtenis zich afspeelt. Mijn advies? Wacht er niet mee!
Niet je feedback in een boekje noteren om dan tijdens het jaarlijks gesprek op te vissen en af te dreunen. Veel kans dat je dan niet goed meer weet hoe die gebeurtenis juist verlopen is. Niet wachten met complimenten of felicitaties.
Maar wel: gewoon geven (op de goeie manier, vertrekkende vanuit je IK en de feiten, maar daarover een andere keer meer…).
Neem de telefoon, plan een korte Teams meeting in en speak up! Of zet “feedback” als bullet point van je recurrente 1 to 1’s met je medewerker, zodat het ook écht een gezamenlijk wederkerend topic wordt..
Hoe fijn is het om geschenken uit te delen en daarmee ook de algemene spanning te doen dalen die hangt in relaties tussen medewerker en leidinggevende?
Of om die slopende innerlijke gedachtenstrijd rond de ‘mid year’ en ‘year end’ te verminderen en te kunnen focussen op de andere dingen?

RESET 2
Wees blij met gesprekken over ontwikkelingsplannen

Maak voldoende tijd en ruimte vrij om tijdens het evaluatiegesprek (en ook tijdens andere gesprekken) te praten over de toekomst, over ontwikkelingsnoden, ambities, over hoe samen het volgende jaar aan te vatten. Daarin liggen groeikansen en ontdek je waar iemands talenten en ontwikkelingspunten liggen.
Vraag goed door naar hoe je collega zijn/haar toekomst ziet. Hier open over kunnen spreken, creëert connectie en betrokkenheid.
Het antwoord kan alle richtingen op, maar het feit dat je de vraag open stelt, legt ook de verantwoordelijkheid bij je medewerker.
Laat de ideeën stromen, en trap vervolgens niet in de val om alles onmiddellijk af te blokken, omwille van budget of andere prioriteiten.
Je medewerker weet ook dat er grenzen zijn, maar het idee om met je leidinggevende te kunnen nadenken over de toekomst, verbindt 1000x meer dan het discussiëren over details mbt het functioneren in het afgelopen jaar. Liever verbinding bij jouw organisatie toch, dan bij een andere waar meer naar zijn of haar ambities geluisterd wordt?

RESET 3
Wat geschreven is, beklijft, want heeft meer moeite gekost

Doe voor je medewerker de moeite om iets te schrijven dat beklijft in het jaarlijks evaluatiedocument.
Vaak genoeg zie ik documenten waar alleen ‘OK’ of ‘well done’ of ‘doe zo verder’ of nog erger ‘nog aan te vullen’ geschreven staat.
Die vervolgens nooit meer aangevuld wordt. En dit langs beide kanten.
Je mag aan je medewerker gerust vragen om op voorhand feedback neer te schrijven en ook ontwikkelingsambities neer te schrijven. Het neerschrijven vraagt immers meer aandacht en geneert ook beter doordachte gesprekken.
Neem zelf als leidinggevende ook de tijd om een geschreven persoonlijke touch toe te voegen, een kleine moeite die je medewerker heel erg zal appreciëren!

Ready for Reset?
Begin er NU mee, of was je al aan het bellen met je medewerker?

Blog “Power en/of Love in jullie Team”

WAAR GAAT DIT EIGENLIJK OVER?
Altijd een goede vraag om te stellen.

In de brede context van organisaties maar ook in de context van teamwerking.
Een strugglend team in ontwikkeling, een wederkerend issue, een onopgelost conflict, een leidinggevende die onder stress staat, of ook vaak gehoord 'een gebrek aan communicatie'....
Wat bewolking op de werkvloer dus!

Fantastisch interessante topics om als Organisatiecoach bij stil te staan.

Want ja, waar gaat het dan over?

Gaat het over de structuur of over de cultuur?
Over de strategie of de visie?
Over de rollen of de mensen?
Over de doelstellingen of de verbinding?
Over de prestatiemotivatie of de psychologische veiligheid?
Over de power of the love?

Of over beiden? En waar gaat doorgaans de aandacht naartoe in jullie teams en organisatie?

Een jaar geleden was ik in een organisatie waar er heel erg gefocused werd op een leidinggevende die zich nog zou kunnen ontwikkelen om toch sterker te worden in het aansturen van het team. Mooi toch, en ja, zeker een coaching traject waard, want elke leidinggevende kan verder blijvend ontwikkelen, zoals iedereen in het leven tout court.
Bleek daarnaast dat de n+1 van de bewuste leidinggevende nog steeds bij de teammeetings aanwezig was en zelfs alle ontwikkelingsgesprekken met de medewerkers bijwoonde (of zelfs: voerde, want de hoogste in rang krijgt willens nillens de meeste aandacht).

Waar gaat het dan óók nóg over?

Rolduidelijkheid is er zeker 1: wat wordt er nu eigenlijk verwacht van de leidinggevende in kwestie? En is dit duidelijk uitgesproken? En hoe voer je die rol dan concreet uit in de praktijk?

Onlangs leerde ik in de Masterclass Organisatiecoaching het fenomeen 'crappy people reflex'.
Een mooi frame om hier te gebruiken.. de reflex om bij het detecteren van een probleem, eerst iets te gaan veranderen op het 'people' gebied. Herkenbaar?

Heel veel modellen die kijken naar high performance teams, geven aandacht aan de beide elementen (cfr figuur).
En terecht, want daar ontstaat de magie. Een high performance team houdt zo veel als mogelijk rekening met structuur én cultuur, met concrete doelstellingen én verbinding tussen medewerkers, met strategie én visie, met het 'harde' én het 'softe' of dus met 'power' én 'love'!
Bovenaan rechts dus schijnt de zon het meest => daar willen we naartoe als team!

Op het moment dat er iets misgaat in een organisatie of team, is mijn ervaring dat de 'crappy people reflex' opduikt en er snel gekeken wordt naar wie het niet goed doet of welke 'crappy people' we moeten bijsturen of soms zelfs nog meer impactvol, ontslaan.
Of in het andere uiterste wordt er soms teveel gepamperd op het 'people' gebied en worden beslissingen uitgesteld omdat er geen duidelijkheid is in structuur en rollen.

Een overmatige people reflex dus die mogelijk leidt tot overbelasting in het 'softe' gebied.

Maar dus, waar gaat dit eigenlijk over?
Is het bij een conflict tussen mensen in een team duidelijk wie welke rol heeft?
Is het bij een strugglend team in ontwikkeling duidelijk wat de gemeenschappelijke lange termijn strategie is en welke gemeenschappelijke doelstellingen er zijn?
Is het bij een gebrek aan communicatie tussen Supply Chain Ien Sales uitgesproken dat er meerdere teams zijn die een bijdrage hebben in het terugdringen van de voorraadissues?

Een pleidooi dus voor hetgeen ik tot voor kort nog zelf onderschatte: logische, heldere structuren met vooral heldere rollen en ten minste duidelijke besproken en gedeelde doelstellingen.
Mét daarnaast evenveel empathische aandacht voor visie, cultuur, psychologische veiligheid en verbinding tussen mensen.

Het 1 kan echt niet zonder het ander, Power kan niet zonder Love, maar Love kan ook niet zonder Power.
Het is daar dat de zon gaat schijnen en heel wat donkere wolken opklaren!

Heerlijk toch.. Iets meer proberen te weten te komen waarover het gaat… 💡

Lot's of love (want ja, daar zit nog steeds mijn eerste voorkeur)! ❤️